Korona-pandemialla on ollut isot vaikutukset ihmisten käyttäytymiseen ja elämme ajanjaksoa jota ei ole ennen nähty. Nämä viisi ruoka- ja juomatrendiä nousevat tänä vuonna:
Korona-pandemialla on ollut isot vaikutukset ihmisten käyttäytymiseen ja elämme ajanjaksoa jota ei ole ennen nähty. Nämä viisi ruoka- ja juomatrendiä nousevat tänä vuonna:
Tiedostava kuluttaminen kasvaa entisestään ja jakautuu nyt kahteen teemaan: harkittuun kuluttamiseen ja hyvän omantunnon valintoihin. Harkittuun kuluttamiseen liittyvät taloudellisesti järkevät valinnat, hävikin torjuminen sekä jätteiden lajittelu. Tapa tehdä ruokaostokset hyvän omantunnon mukaan tarkoittaa sitä, että kuluttaja ostaa pääasiassa tuotteita joita hänen tekee mieli, mutta pyrkii pääasiassa suosimaan eettisiä ja ekologisia tuotteita.
Hyvinvointitrendi jatkuu mutta se on muuttunut entistä kokonaisvaltaisemmaksi. Syömisen ja liikkumisen lisäksi ajatellaan myös palautumista, riittävää unta ja mielen hyvinvointia.
Verkkokauppatilaaminen räjähti kasvuun Korona-pandemian myötä ja supervaivattomuutta arvostetaan entistä enemmän. Helpot ja nopeat sekä käyttövalmiit tai puolivalmiit tuotteet, kastikkeet ja terveelliset valmisruuat ovat kuluttajien suosiossa.
Ravintolasyömisen vähennyttyä ihmiset ovat panostaneet ruuanlaittoon kotona. Erikoisemmat raaka-aineet ja ravintolatason annokset on haluttu tuoda myös kotiin. Ihmisillä on ollut enemmän aikaa ja halua panostaa ruuanlaittoon.
Uudet elämykset ja kokemukset houkuttavat ihmisiä. Ne koetaan sosiaalisina ja tapaamisten ollessa minimissä sosiaalisen median rooli on vahvistunut ja esimerkiksi kauniit ruokakuvat halutaan jakaa sitä kautta. Ruuan ulkonäköön ja esillepanoon panostetaan.
(Lähteet: Helsingin Sanomien juttu aiheesta täällä, kansainvälisistä ruoka- ja juomatrendeistä tietoa täällä)